فرصت حضور دانشجویان در رقابتهای بزرگ علمی  (المپیاد دانشجویی علوم پزشکی):

دانشگاههاي علوم پزشکي به عنوان متوليان سلامت جامعه، نقش مضاعفي را در توسعه پايدار بر عهده دارند؛ از يک طرف بايستي نيروي انساني و دانش مورد نياز در بخش سلامت را توليد کنند و از طرف ديگر، مديران شايسته‌اي را براي رهبري نظام سلامت و همسو سازي حرکتها و تصميم­گيري‌هاي اين نظام با جهت­گيري کلي توسعه در کشور عرضه نمايند. يکي از روشهاي مهم برای رسیدن به این اهداف طراحي مسابقه‌اي کشوري است که مهارت حل مساله بصورت تيمي جزء ارزشهاي آن باشد.

ايده اوليه برگزاري اين مسابقه علمي در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان مطرح گرديد. از حدود سال 1385 اقدامات اوليه براي طراحي آن شروع شد و جلسات متعدد هم انديشي با حضور استادان، کارشناسان و دانشجويان حائز رتبه در المپيادهاي دانش آموزي برگزار شد. بدین ترتیب با توجه به تفاهم به وجود آمده در ميان اکثر دانشگاهها و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مبني بر لزوم تقويت قدرت تفکر و استدلال بين دانشجويان علوم پزشکي، بستر مناسبي براي برگزاري اين المپياد فراهم آمد.

پس از چند دوره برگزاری المپیاد در دانشگاه­های علوم پزشکی، برگزاری المپیاد از دوره هفتم تا کنون به صورت ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه پیدا کرد. با توجه به تغییرات ایجاد شده در شرایط محیطی و نیز تجربیات کسب شده در نزدیک به یک دهه از برگزاری المپیاد، بازنگری در آیین­نامه المپیاد علمی  در سال 1396صورت گرفت.

 

هدف کلی:

شناسایی، هدایت، رشد و شکوفایی و فراهم کردن زمینه­های بهره­مندی از توان دانشجویان مستعد حوزه علوم پزشکی در اولویت­های مهم نظام آموزش علوم پزشکی یا نظام سلامت از طریق ارزیابی­های چالشی و رقابتی برای فراهم کردن زمینه رشد کشور و حل مشکلات کلان کشور

 

شرایط شرکت در المپیاد:

در این آزمون کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی و دکترای حرفه‌ای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاهها و دانشکده­های علوم پزشکی سراسر کشور شاغل به تحصیل از سال اول تحصیل، اجازه شرکت در المپیاد را دارند و الزامی به گذراندن 2 سال از دوره تحصیلی ایشان نمی باشد و  یا دانش آموختگانی که تا تاریخ برگزاری اولین آزمون از مجموعه آزمونهای کشوری المپیاد در هر دوره کمتر از ۶ ماه از فارغ­التحصیلی آنها گذشته باشد بدون در نظر گرفتن شرط معدل کل شرکت نمایند.

بر خلاف سالهای گذشته، در این دوره دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران تخصصی می توانند در حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم شرکت نمایید.

تبصره یک: هر فردی که رتبه یک را در مرحله انفرادی در هر حیطه بگیرد، نمی تواند مجدداً در همان حیطه شرکت نماید.

تبصره دو: شرکت در یک حیطه و کسب رتبه در آن منعی برای شرکت در سایر حیطه ها در دوره های بعدی المپیاد نیست.

 

برخی از مزایای شرکت در المپیاد:

متناسب با حیطه­های المپیاد پاداش ها و تسهیلات زیر تعریف شده است:

1-     اعطای جوایز نقدی برای نفرات اول تا سوم انفرادی هر حیطه و رتبه اول گروهی هر حیطه در مرحله گروهی

2-     تندیس و لوح تقدیر  برای نفرات اول تا سوم انفرادی هر حیطه و رتبه اول گروهی هر حیطه در مرحله گروهی

3-     استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر طبق آئین نامه های مربوط و بر اساس رشته های متناظر شرکت کنندگان

تبصره: برای استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باید شرایط آیین نامه های مربوط علاوه بر کسب رتبه در المپیاد علمی نیز تامین گردد.

4-     استفاده از تسهیلات آئین نامه استعدادهای درخشان برای نفرات اول تا سوم انفرادی هر حیطه و رتبه اول گروهی هر حیطه در مرحله گروهی

تبصره: برای استفاده از تسهیلات نخبگان و استعدادهای درخشان باید شرایط آیین نامه های مذکور نیز تامین گردد. برای مثال علاوه بر کسب رتبه در المپیاد علمی، دارا بودن حداقل معدل کل 16 برای عضویت در دفتر استعدادهای درخشان الزامی است.

 

 

آئین نامه المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

سایت المپیاد وزارت بهداشت